Néhány cikkel ez előtt meglehetősen lehurrogtam az amerikai autógyártást, de az csak a medálnak az egyik oldala volt, hisz lássuk be Amerikában KULTUSZA, van a tuningautóknak az úgynevezett HotRodoknak.
Henessey, Shelby, Boyd Coddigton (RIP), Chip Fuse, WestCoast, Rat Rods, Unique Performance. Hogy csak néhányat említsek azok közül a műhelyek közül, amik veszik a fáradságot és kijavítgatják az amerikai és európai autók apróbb hibáit. Azonban ahhoz, hogy ők gyémántot készítsenek, szénre van szükségük. Rengeteg szénre. Egyrészről ezért van kereslete ennek.
Sok kiindulási pont: lényegében bármilyen amerikai autóból lehet tuningcsodát készíteni, legyen az egy 100 éves Ford T modell vagy egy 2008as ZR1 Corvette. Mindehhez persze rengeteg idő kellett, hogy ez így kialakuljon, de itt fel is tenném az olvasónak a kérdést. Tudna mondani egyetlen olyan autót, amit át lehetne építeni olyan Hotrod-dá ami, megállná a helyét, mondjuk a SEMA show-n? Tud olyan típust mondani, amiből egyáltalán lehetséges ez? Talán a régi Volvók, vagy mercik, de azok legyártott mennyiségüknél fogva csillagászati árral rendelkeznek. ÉS ezt csinálták jól Amerikában, hihetetlen tömegtermelés volt mindenből (gondoljunk csak az első gazdasági válság okára) minden autótípusból, ami manapság kedvelt (1930-as „háromablakos” Ford, és társai.) Az Amcsik tudtak valamit, a keleti termelés mennyiséget ötvözték a nyugati tartóssággal, így lehetnek ma még olyan autók is köztünk, amikről azt se tudtuk, hogy léteznek.
Amit az amerikai autóépítők és a köréjük épült gyártók és természetesen a Kereslet.
Ami európában nem divat, az Amerika egyes részein igencsak az. Mondjunk egy egyszerű példát egy ma 25-30 éves ember a Trabanton, Zsigulin, szivar Audin, és pigmentesmercin nőtt fel. És esze ágában sincs megvenni egyet két kockacukorért, és több milliót beleáldozni, hogy neki egyedi és különleges autója legyen. Nem minek? Inkább vesz egy újat. És itt a legnagyobb különbség, az amerikaiak Szerelemből vesznek autót, míg az európaiak nagy része pusztán széttaposandó lovakat és 4 kereket lát.
És ugyan ez jellemző a közlekedésünkre is. Tapossuk, ahol lehet, és ott is, ahol nem. Rendszerint az utóbbi a baj, és ezért kerül a Toyotánk hátsólámpája épp a kormány elé.
Egyre inkább igazabb az a jókívánság miszerint: Széles utat, Gumi fákat!
És lenézzük azokat itt Magyarországon, akik igényesen felújított autóval járnak. Sajnos ez itt még csak gyerekcipellőkben jár, így leginkább sufni tuningra emlékeztet minket, de higgyék csak el, idő kérdése.
Utolsó kommentek